I mange år fandtes et højt niveau for billån, idet de årlige renteomkostninger lå i området 10-30 % afhængigt af lånebetingelserne, så dengang var billån en meget fordyrende udgift ved bilhandler.
I dag er renteniveauet væsentligt lavere, hvilket præsenterer en helt ny situation for bilkøberne. Førhen kunne det nogle gange betale sig at købe bilen kontant mod at tage et banklån, men i dag kan de fleste bilforhandlere levere et billån på meget attraktive vilkår. Bilforhandleren og banken bliver dermed konkurrenter om at tilbyde et attraktivt billån, da risikoen er meget minimal, idet långiveren jo tager pant i bilen, således man sjældent vil opnå tab på lånet.
De fleste store autoforhandlere har i dag en separat finansafdeling, der varetager både billån samt leasing, og derved kan autoforhandleren bedre få et kapitalafkast af sine likvider, idet bankerne næsten ingen rente tilbyder på indeståender.
Ved at sammenligne bankernes rentemarginal på ind- og udlånsrenterne, så vil man hurtigt kunne indse, at bilforhandlerens tilbud på billån i mange tilfælde er mere konkurrencedygtige end bankernes billån. Hyundai er en landsdækkende bilforhandler med biler til alle formål og i alle prisklasser, og i øjeblikket kører de en aggressiv kampagne med billån til en årlig variabel rente på kun 2.45 %. Hvis renteniveauet skulle stige med tiden, så vil denne lånerente følge med, men hvis man ønsker en rentesikring, så kan man få tilbud om en fast årlig rente på 5.56 %
Find den rigtige type billån
Under alle omstændigheder er et billån en udgift, så derfor gælder det om at opnå den bedst mulige rente på sit billån. Man kan trække de årlige renter fra i skat, og dette hjælper jo også på økonomien, men man skal jo også afgøre, hvor stramt man vil sidde i årlige udgifter til billånet.
Man kan ofte få en ny bil helt uden udbetaling, men så stiger lånerenten normalt med et par %, men hvis man kan komme med 20 % eller mere i udbetaling på bilen, så vil man normalt kunne opnå den billigst mulige rente. Man skal også overveje lånets løbetid, som kan vælges med variabel løbetid på op til 8 år. Hvis man har en stor likviditet, så får man ingen gavn pengene i banken, men man vil få mere udbytte af at afdrage billånet i en fart med høje afdragsydelser, så man slipper får renteudgiften på bilen.
Konklusion om billån
Det lave renteniveau har gjort sin del til, det aldrig før har været så billigt at købe bil på attraktive lånevilkår, og EU reglerne har desuden liberaliseret leasingreglerne så meget, at konkurrencen er benhård på området, så man nu kan lease bil på meget lempelige vilkår.
Hvis man ikke kender sit nøjagtige kørselsbehov for de kommende år, og hvis man ønsker at kende sine biludgifter præcist hver måned, så er leasing helt sikkert en glimrende løsning, idet man derved slipper for spekulationer på de variable udgifter på serviceeftersyn og reparationer samt det årlige værditab på bilen, som bilejere slås med.
Men hvis man vil beholde bilen i mindst tre år ud i fremtiden, så får man bedst økonomisk udbytte af bilen, hvis man beholder den i så mange år som muligt. Dette får man naturligvis ved at holde bilen i god stand, så den altid er fuld funktionsdygtig og velkørende.