Vedligeholdelse af biler

Alle bilejere er klar over, at biler slides med tiden, og især hvis man kører mange km om året, og hvis man ikke kan parkere indendørs, og det gælder hovedsageligt for vintersæsonen. Hvis man samtidig ikke overholder de normale regelmæssige standard eftersyn på bilen og får skiftet olie samt luftfilter, oliefilter, tændrør, brændstoffilter, bremseklodser, bremseskiver mm, så kan man være helt sikker på, at man kan få problemer med at få bilen synet. Det er sjældent en økonomisk fordel at udsætte en løsning på bilens problemer, idet man endda risikerer, bilen ikke er sikkerhedsmæssig forsvarlig at køre i, såfremt den har dårligt styretøj eller bremsere.

Derfor skal alle biler uden undtagelse synes hvert andet år, når de er mere end 4 år gamle. Dermed kan vi være sikre på, at biler med nummerplader er blevet kontrolleret grundigt, således de overholder alle minimumskravene for at må køre på vejene. Hvis bilen dumper ved bilsynet, skal problemerne klares kort tid efter, og bilen skal til omsyn, og hvis den dumper ved andet gennemsyn, så mister man nummerpladerne.

 

Krav til normal vedligeholdelse

Nye biler leveres altid med en servicebog, hvor man kan se, hvornår man skal få foretaget næste regelmæssige serviceeftersyn på bilen, og det afhænger ofte af bilens kørte km, og det svinger lidt fra de enkelte bilmodeller. Man skal selv være opmærksom på at der er tilpas meget vand (om vinteren kølervæske) på bilens køler, samt tilpas mængde motorolie af den anbefalede salgs. Man bør tjekke standen før længere køreture, og mindst en gang om året bør man få skiftet olie og filtre på bilen.

Man kan normalt vente 3 år mellem skifte af tændrør og dæk, mens slidte kileremme og især tandremmen også skal skiftes efter et anbefalet kilometertal. Slitagen af bremseklodser kan afhænge af bilistens brug af bremserne, så dette kan man tjekke mindst en gang årligt, og måske kan bremserne anvendes i flere år, før de er nedslidte. Det samme gælder dækkene, hvor man kan måle dybden på dækmønstret, som ikke må være under 1.6 mm, men der anbefales dog, at dækmønsteret er mere end 3 mm for at have et fornuftigt vejgreb, og hvor man er beskyttet rimeligt mod aquaplaning.

Man kan selv sørge for at udskifte alle de mindre ting på bilen indenfor normal vedligeholdelse såsom dæk, vinduesviskere, billygter og pærer, skift af olie, skift af filtre, skift af remme, men hvis man ikke er praktisk anlagt eller har lokaler og værktøj til rådighed, så bør man alliere sig med et lokalt værksted, der kan klare disse opgaver, og hvis bilen er ny og moderne og spækket med elektronik, så bør man hovedsageligt anvende et autoriseret værksted, som netop kender til alle bilens funktioner.

 

Rustbeskyttelse

Selv nye biler skal rustbeskyttes på trods af bilforhandleres rustgarant, som måske gælder i 5-10 år. Man bør som bilejer ikke blive lullet ind i en falsk tryghed på trods af bilforhandlerens løfter om halv- eller helgalvaniseret undervogn samt god rustgaranti. Denen rustgaranti dækker nemlig kun indefra kommende rustskader, og så dækker den ikke for rustangreb, som kommer udefra på grund af salt og sand på vejene især i vinterhalvåret, så det danske klima er generelt hårdt for bilerne.

I andre lande med varmere klimaer bør man ikke rustbeskytte bilerne på samme intensive måde som i Danmark, men man bør omkring hvert andet år få udført en grundig type rustbeskyttelse på et af de autoriserede centre, der har forskellige metoder til at beskytte bilen mod rustangreb. Man starter med at rense bilens undervogn grundigt især i revner og sprækker, således man nemmere kan få den olieholdige væske smurt på bilens underside, hvorefter vand, salt og sand ikke kan binde sig og trænge ind.

Man undgår derfor korrosion ved små metalskader, således rustangreb udefra dermed kan forhindres. Det kan koste 2.000-4.000 kr. eller mere at få foretaget denne rustbehandling af enten Dinitrol, Pava eller lignende, som alle har samme overordnede formål og beskyttelsesevne med små forskelle i konsistensen.